Nu bränns det i Toppfrysaffären

I fredags diarieförde Vänersborgs avgående kommunjurist en utgående handling som skulle vägen om näringsdepartementet till EU Kommissionen i Bryssel. Det handlade om ”Topp”affären och var ett svar från Chips AB på några av Kommissionens 10 frågor som ställdes till kommunen tidigare i år. Chips ABs svar bekräftar än en gång att verksamhet skulle bedrivas i Topp lokalerna omedelbart efter försäljningen.

Om ni minns kedjan i affären Chips AB sålde till Fastighets AB Vänersborg (FABV) för 17 miljoner kronor. FABV sålde till Hammar Nordic Plugg AB, där ägaren är Anders Hammar, för 8 miljoner kronor. Hammar Nordic Plugg AB sålde i sin tur till Topp i Brålanda AB, där bland ägarna fanns Inge Bäckström och Leif Bengtsson, för 40 miljoner kronor. Lägg nu FABV, Anders Hammar, Inge Bäckström och Leif Bengtsson på minnet och vill ni friska upp minnet ännu mer finns Västnytts fyra utmärkta inslag om Topp.

  • Part 1
  • Part 2           Rikta in er på kommunalrådets svar på frågan ”Varför Hammar?
  • Part 3
  • Part 4

Nu är det så att Chips AB var säkert inte så värst glada när Vänersborgs kommun och Hammar Nordic Plugg, i ett tidigare svar till EU Kommissionen, försökte att skylla på Chips AB. Därav Chips ABs senaste svar.

Kommer ni ihåg vilka jag skrev att ni skulle lägga på minnet? På sista sidan av Chips ABs svar har vi plötsligt FABV, Anders Hammar, Inge Bäckström och Leif Bengtsson samlade på ett och samma papper. Det har redan funnits en och annan journalist som på hittills kända uppgifter drog slutsatsen att här rör det sig om brottslighet. Själv har jag hittills resonerat som så att jag skulle invänta EU Kommissionens utslag angående ”Topp”affären innan jag gjorde något formellt. Efter att ha läst sista sidan av Chips ABs svar finner jag idag ingen anledning att invänta EU Kommissionen.

Eftersom jag är en person som gillar att spara det bästa till sist, en egenskap som jag verkar dela med Chips AB, lägger jag upp sista sidan av Chips ABs senaste svar. En fullmakt från 29 januari 2008 och som jag såg för första gången i fredags.

FABVs Fullmakt

7 tankar på “Nu bränns det i Toppfrysaffären

  1. Varför frågar sig media och toppolitiker varför det finns politikerförakt? Den stora frågan är om Vänersborg är ett undantag eller om det finns fler så sorgliga politiker som i vår kommun?
    Tack, James för ditt rättspatos! En ljusglimt i det demokratiska mörkret i Vänersborgs kommun.

  2. Det stora politikerföraktet, vaknade hos mig 1986. Då våran statsminister Olof Palme, föreslog att Sverige, skulle och förbli ett mångpolitiskt land. Och inte nog med det. Utan att även hans värsta motståndare såsom kommunist och moderatledare, tyckte ju att Olof Palmes idè var mycket bra.
    Så nu är alla islamister, från Mellanöstern och Afrika välkomna till Sverige. Och detta trots att vi har haft en kristen kultur i drygt tusen år. Eller hur??

    • Ingvar – jag kan dela din uppfattning om behovet av en opposition som granskar. Det borde även gälla integrationsfrågor även om jag känner på mig vi lär inte bli överens i sak.

  3. Till lawgiver66.
    Nej det är mycket möjligt. Men jag har fortfarande kvar, den gamla kristna kulturen inombords, som vi lärde oss, i söndagskolan. Våran kristna religion äventyras nu. Då vi har, en helt annan utomeuropeisk religion, med en helt annan kultur,, än vår kristna. Och våra politiker-ledare, anser ju att detta är bra. Eller hur???
    Ingvar i Gbg.

  4. Europeiska värderingar, traditioner, livstilar, men även demokratin… Allt detta grundar sig på antikens och kristendomens principer. Ja på fast kristen grund. Medan det islamiska folket, som har strömmat in nu efteråt, slagit sig ner överallt,
    Fast det finns många höga politiker, som inte vill se sanningen, som den är? Men vi såg ju tydligt upploppen i England, för tre veckor sedan. Det fordrades 16 tusen poliser. I London, Birmingham och Liverpool. för att återställa ordningen. Om vi skall vi byta ut våra svenska grundlagar mot islams Sharialagar??? Detta är en mycket viktig fråga då det gäller våran religion och kultur. Men en sådan viktig fråga är ju tabu, eller så är det ingen, som vågar ställa den. Eller Hur???
    Ingvar i Gbg.

    • Ingvar – det finns ingen majoritet som vill byta ut svenska grundlagar mot Sharialagar. Upploppen i England hade sin grund hos personer som lever i fattigdom och ingenting annat.

Lämna en kommentar